tisdag 5 augusti 2008

Livet på en pinne!

Nu var det ett tag sedan jag skrev. Skäms på mig. Vi har haft helt underbara dagar till sjöss. Turen började i Junkön där vi hälsade på en kör-kompis till Patrik. Dagen efter åkte vi till min moster och hennes man som har stuga på Örgrundet utanför Sandön. Vi åkte sedan över till en stuga som det ryktades var till salu på en ö mitt emot. Patrik och jag blev helt sålda. Helt fantastiskt läge hade den! Vill ha!!!!! På kvällen åt vi tacos tillsammans och fick sova i en skön bäddsoffa (skönt att slippa sätta upp och ta ner tältet). Frida har gjort enorma framsteg här. Hon har bland annat stått jättelänge på egen hand. Hon har också visat tendenser till att vilja krypa iväg! Dagen efter begav vi oss allesammans till Storskorvgrundet som ligger på Junkön (egentligen får man visst inte gå i land där pga att försvaret har övningsområde där, men vi tänkte att de nog har semester så här mitt i högsommaren). Här finns en helt underbar strand - långgrunt och varmt. Frida badade så det stod härliga till. Vi tillagade lunch och begav oss sedan iväg. Moster med man åkte tillbaka till sin ö och vi åkte till Sandön där Patrik och hans kompisar skulle spela rollspel. Vi åt tillsammans och bastade. På kvällen drog ett regnoväder in men sedan klarnade det igen!

På torsdagen slog vi följe med Ostindienfararen Götheborg som gjorde ett bejublat besök i Luleå. Detta mitt under självaste festivalen här - Luleåkalaset! Perfekt start för festivalen! Mitt under inseglingen mot Södra hamn fick vi dock motorhaveri (piiiiiinsamt, snett framför Götheborg!) och Räddningstjänsten fick bogsera oss till hamn. Men som genom ett under startade motorn när vi precis kom fram (där sparade vi några liter bensin). Några affärskollegor till Patrik klev ombord och vi åkte därefter till Lövskärs hamn. Vädret var kanon, men långsamt smög sig ett åsk- och regnoväder närmare och vi hade sådan tur att vi precis hann in med all packning i bilen innan det brakade lös! Patrik åkte till stan och hade möte och jag och Frida åkte hem och gjorde oss i ordning för kvällens fest. Vi var nämligen bjudna på fest hos några som bor i Antnäs i ett nytt och helt fantastiskt fint hus! Middagen tillagade vi gäster själva med instruktioner från "chefskocken". Det blev musslor med en jättegod sås till, ångade grönsaker med soja- och sesamoljesås samt marinerad, grillad kyckling, ris och tre goda såser till. Riktigt roligt var det att laga maten tillsammans - man lär känna varandra och känner sig dessutom delaktig i maten och även stolt när det smakade så gott! Kvällen avrundades ca 01.00 och Patrik och jag åkte hem utan Frida. Hon sov nämligen sin första natt borta! Farmor hade fått äran att vara barnvakt även över natten och berättade senare att det hade gått så bra. Men vem hade trott något annat?

Helgen som var blev det mycket fotboll för vår del. Flickorna var nämligen med i Lulespelen som vår fotbollsförening är arrangörer till. Jag stod i matbespisningen på fredag förmiddag och sedan kollade vi in en del av flickornas matcher. Ebbas lag slutade totalt 2:a i turnéringen och Alma som fortfarande spelar 5-manna hade ingen inbördes placering utan alla var vinnare och fick medalj! Stolt och glad mamma!

Igår var jag och köpte klänningen som jag ska ha på Anna och Mats bröllop nästa helg. Jag känner mig så nöjd att det är klart. Det blev en guldfärgad Riley-klänning från Sisters (jo, det var rea, annars hade jag nog inte köpt den!). Det ska bli så kul att få gå på bröllop, jag blir lycklig bara jag tänker på det!

Inga kommentarer: