lördag 30 augusti 2008

Ursäkta....

Jag ber om ursäkt till mina eventuella trogna läsare. Jag har inte kommit mig för att blogga på ett bra tag. Det finns ingen giltig orsak. Nåväl, här är jag nu igen! Sedan sist har det hänt rätt så mycket. Jag har varit på möhippa, Patrik på svensexa och helgen därpå stod själva bröllopet mellan Anna och Mats. Otroligt vackert och romantiskt med vigsel här i Nederluleå kyrka och efterföljande bröllopsfest på Nordkalotten. Man blir så varm i hjärtat av att få gå på bröllop och bröllopsparet för kvällen representerar också bilden för äkta och sann kärlek. Må de vara lyckliga tillsammans för all framtid!


[Tv: Möhippe-Anna klättrar på klättervägg. Th: Det vackra brudparet]

Sen har vi varit på surströmmingsskivor x 2. Dels hos Patriks föräldrar och dels hos mina. Ebba och Alma har hunnit börja skolan. Ebba började 5:an och Alma 3:an! Kan ni fatta? Har jag så stora barn? Och själv har man ju inte blivit en dag äldre....eller? Vädret har varit till och från, men nu känner man verkligen att hösten är på väg. Klar och hög luft. Det är faktiskt rätt skönt. Jag har plockat in svarta vinbär och kokat saft. Rabarbersaft har det också blivit. Härligt att ha egna naturprodukter i frysen! Jag har ju sedan tidigare plockat in jordgubbar och smultron som jag fryst in. Även ärtskidor och blåbär ligger infrysta för att mumsas på senare. Imorgon ska jag, mamma och syster-yster på svampexkursion. Jag hoppas att jag kommer hem med många mumsiga svampar!


[Surströmmingsskiva Nr 1. Jocke kom senare förbi och spelade gura]

[Surströmmingsskiva Nr 2. Far rättar frågorna från tipsrundan. Ps. Jag vann! Ds.]

I måndags fyllde Sten-Erik år och igår fick vi veta att han äntligen får sin efterlängtade pension. Efter nyår är han befriad från tjänst - mycket välförtjänt! Vi firade honom redan på lördagen eftersom vi på söndag kväll åkte upp till Gällivare där Patrik jobbade. På tisdag kom vi hem och då spelade Patrik och grabbarna rollspel här hemma hos oss. Frida, som har blivit mycket stabil i stående, spexade och tog till och med några steg!!! Helnöjd var hon med all uppmärksamhet från grabbarna! Frida har också börjat prata som bara den och hon förstår så mycket av det vi frågar. Hon vet till exempel var klockan är (säger även "ka-ka"), var lampan är ("pa"). Hon vet var snuttefilten är om man frågar, nallen, bilen, bollen, mamma och pappa förstås också. Hon säger "ma-ma-ma-ma", men bara när hon är sur och gråter (betyder det mamma då?). Pappa säger hon också. Ett litet underbarn med andra ord (eller är det månne så alla föräldrar tycker om sina barn?). Home made är hon också vår lilla "summa", som vi kallar henne (summan som smeknamn för "gumman"). Summan av kardemumman så att säga. Jag började kalla Patrik för "subben" (som i "gubben") och vad blir jag då? Subban??!! Ha, ha!


[Tv: Lilla "summan" med snutte som huvudbonad. Th: Gåvagn i hotellkorridor]

Idag har det varit kallt och regn till och från. Jag har varit på Kronan för att se på hundutställning tillsammans med Mona. Tina, som bara är sju månader, ställdes ut. Hon blev bästa valp i sin ras (men det var kanske inte så konstigt i och med att hon var den enda tävlande i sin ras). Nåväl, duktig var hon, lillvovven.


[Tv: Mona och Tina med fina priser. Th: En annan snygging som gärna ställde upp för fotografen]

Nu kommer lite fler bilder här. Och så lovar jag att bättra mig när det gäller blogg-frekvensen. Jo, förresten - jag söker ju jobb nu som bara den! Patrik blir pappaledig från och med måndag och då är det ju inte så bra om jag också är hemma och drar fötterna efter mig (inte minst för ekonomin). På måndag ska jag på min första intervju. Tyvärr inget sjukgymnastjobb, men väl en tjänst som chefsassistent/ekonom - jo, jag tackar jag! Wish me good luck!


[Tant Dagny, 90 år, (min extra-mormor) kom på långväga besök. Ett härligt återseende! Frida och Dagny samspråkar för första gången]

[Frida och Alma i bollhavet på Leos lekland]

[Frida är retro-chic i pappa Patriks gamla tröja]

[Den sk marodör-sabotör-åldern. Riv, slit, kasta, bit allting du kommer åt!]

Inga kommentarer: