söndag 18 maj 2008

Gudstjänst och trädgårdsarbete

Igår, lördag, var farmor barnvakt till Frida hela dagen så att jag och Patrik kunde åka lite ärenden samt dona i trädgården. Patrik har hållit på med småfix av markstenen på framsidan och jag har planerat och grävt stenpartiet. Jag kan dock inte göra färdigt det eftersom vi ska göra om gräsmattan och då kan nivån komma att justeras. Vi gör det i rätt ordning så slipper jag sedan göra om stenpartiet. Patrik hämtade Frida vid cirka 20.00. Det hade gått jättebra hos farmor och farfar! Alma sov över hos en kompis och jag, Patrik, Ebba och Frida bastade och efter att Frida somnat spelade vi andra tre spel och hade allmänt mysigt.

Även denna dag har gått i trädgårdens tecken. Tyvärr är inte vädret med oss. Det har regnat, snöat och haglat idag och det är ingen som helst värme i luften. Men det är bara att klä sig ordentligt. Vi började dock dagen med att gå på gudstjänst i Stadsökyrkan (hör och häpna!). Det var lite "barnspecial" på gudstjänsten så det var därför vi gick. Sedan har vår doppräst Lars-Gunnar vid flera olika tillfällen bett oss komma, så vi kände att det var dags. Nu har vi fått en rejäl dos Gud, Jesus och annat kristligt så vi kan leva i synd ett tag till :).

Patrik har med hjälp av sin kompis Mats fixat med granitkantsten (det är tungt!) och jag har mest hållit på med lite smått och gott som att plantera penséer (det är som att jag gör allt annat roligt för att komma undan det verkligt tråkiga - att rensa trädgårdslandet!). Känner att jag vill ha det lite vårfint även om våren lyser med sin frånvaro. Som tack för hjälpen bjöd vi Mats och hans barn på middag.

Vårfint i krukorna!

Frida har som jag kanske skrivit tidigare fått tänder. Den andra nedertanden har också börjat titta fram nu (bra att hon blir symmetrisk). Hon sitter väldigt stadigt nu och har (med farmors hjälp) lärt sig gå när man håller i hennes händer. I natt har hon sovit hela natten. Från cirka kl 21.30 till 7.30! Det var så skönt och jag var riktigt utvilad för en gångs skull.


Jag blev överraskad med blommor vid middagen idag. Jag tror att de blandat ihop dagarna och trodde det var morsdag idag, men det ville de inte erkänna!

Nu ska vi gå och lägga oss - jag hoppas på att Frida sover hela den här natten också! Patrik åker på tjänsteresa imorgon och blir borta till torsdag kväll. Det blir tråkigt när han är borta, men det är bara att gilla läget.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej duktiga Ylva!

Så fint ni gör både ute och inne.
Det att påta i jorden verkar du fått i generna och det är ju ett nyttigt intresse, som ger fina upplevelser och nyttiga grönsaker.
Om du behöver komplettera dina plantor, så ska du veta att hos oss finns tillgång till paprika, chili, purjo och tomater.
Frida, glad och go, växer och utvecklas. Tänderna kommer nu en efter en, och då blir det kanske besvärligt att amma henne. Ett tecken på att hon blir mer och mer självständig är att hon sover bättre på nätterna. Skönt för dig!
Hoppas att ni klarar er bra medan Patrik är i Umeå. Vi åker förresten dit den 7:e juni och besöker Britt och Curt.
Hälsa Ebba och Alma. Påminn Alma om att hon ska maila över en önskelista.
Kramar till er alla
mamma/mormor

Anonym sa...

Bilderna blev fina ...men jag saknar dokumentation över de sagolika stenarbetena !!!!!
Puss