tisdag 27 maj 2008

Vårruset

Det är en vecka sedan jag skrev sist. Hmmm....få se nu, vad har vi gjort sen dess? Vi har förstås fortsatt med trädgårds- och markstensarbetet. Anledningen till att det tar så länge (för min del i alla fall) är att Frida kräver sitt. Det är mellanmål, bajs i blöjan, lunch, bajs i blöjan igen, sova i vagnen, vakna, äta mellanmål igen....osv. Alla som har eller har haft småbarn tror jag förstår vad jag menar. Ändå börjar hon ju kunna vara med på ett annat sätt nu. Hon kan ju faktiskt sitta i vagnen eller på gräset och titta på när mamma grejar i landet!

Lite bilder på huset, landet, blivande stenpartiet och det fantastiska markstensarbetet som Patrik och hans pappa utfört:





I lördags hade vi middagsbjudning hos oss. Detta föranledde en hel del städning under fredagen (ögontjänare? :)). Våra gäster för kvällen var Anders, Marianne och deras otroligt trevliga och väluppfostrade barn Viktoria och Fredrik (15 respektive 17 år gamla). Även Gunvor och Niilo var här med deras "barn" Neo. Han är en svart och fin labradorkille som dock fick spendera kvällen i vår hall (hundhår - uäk!). Vi grillade och hade en mycket trevlig kväll. Jag som nu slutat amma kunde till och med dricka mer än ett glas vin.... :). Lite tung i huvudet var jag dagen efter kan jag väl erkänna.

[Fredrik och Frida busar]
[Gänget]

[Frida och Marianne]
I söndags var det morsdag, men jag blev firad redan på lördag morgon. Detta eftersom Patrik tänkte att jag kanske ville använda min present under kvällen. Jag fick en KAMERA! Gissa om jag blev glad?! Det är en Olympus 1010 med 10,1 megapixel och 7 gångers optisk zoom. Snygg är den också! Nu ska ni få se lite bilder från den kameran. Patrik spelade rollspel på söndag kväll och jag och mina flickor åkte till mor/mormor för att fira henne och äta middag där.

[Primulan blommar]

Igår, måndag, sprang respektive promenerade jag och mina pingel-kompisar Vårruset (5 km)! Vädret var inte det bästa vid start, småregn och blåst. Men som genom ett under började det blåsa mindre under loppet och det gick helt över förväntan för min del. Synd bara att jag och Anki ställde oss sist i "springa-fållan". Det blev ju en hel del proppar på vägen och vi hade säkert tjänat en minut eller två om vi ställt oss längre fram. Nåväl, jag är mycket nöjd med min tid 29.40 - mitt mål var att försöka springa under 30 minuter.

[Hurtiga pinglor]

Idag har det varit strålande väder. Patrik åkte på tjänsteresa (igen...) till Trollhättan och kommer hem imorgon. Alma som mådde dåligt igår och som hade jättemycket pollenkänning fick vara hemma med mig och Frida. Vi åkte och handlade och hälsade sedan på Ebba på skolan. De hade öppet hus där för att visa sin fina utställning om vikingatiden som de har jobbat med under hela förra veckan. Därefter gjorde jag en liten insats utomhus. Jag "vattnade" bland annat båten. Jo, den ska blötas invändigt för att svälla - det är en gammal träbåt. På fredag blir det sjösättning! Sen drog vi allihopa iväg till Ebbas stråkorkester. Det var sista repetitionen inför ett framträdande de ska ha i Kulturens hus foajé nu på torsdag. Frida var busig som aldrig förr och ville inte sitta still en sekund, inte heller vara tyst utan hon pratade på utan att fundera på om hon störde eller inte!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ylva! Fina bilder på hus och trädgård. Du hade ju bra tid på vårruset. Vad du hinner med mycket. Idag har jag bara åstadkommit att vara på Erik Svenssons examensarbetsföredragning. Sen var vi ju en sväng förbi er och Fredrik som har full förståelse för att du inte hunnit klippa honom. Nu har vi i alla fall varit och cyklat till Antnäs och sedan parallellt med E4 till bron över E4 tillbaka till Måttsund. Det var skönt. Nu ska vi gå och lägga oss då vi ska upp 05.15 för att skjutsa Leif och Benvor till flyget. Godnatt. Far