torsdag 14 oktober 2010

Trotsig 3-åring och cool 13-åring!

En treåring kan ju vara alldeles förtjusande charmig för att i andra ögonblicket vara arg, sur och allmänt otrevlig. Vi var till tandläkaren förra tisdagen och Frida var så rar och samarbetsvillig. Hon gapade stort och sa till mig: "visst är jag en duktig tjej, mamma?". När undersökningen var klar frågade hon på sitt frispråkiga vis tandhygienisten: "får jag en leksak nu?". Hon var inte fullt lika förtjusande när hon fyllde ju 3 år i fredags. Hon blev inte alls glad när vi kom in och sjöng för henne på morgonen. Hon blev rent utav skitsur. Öppnade inga paket och gick från vårt sovrum in till sitt egna och smällde igen dörren. Kvar stod vi andra och gapade och tittade på varandra. Vi gick och åt frukost och efter ett tag kom hon ner och domderade och sa att vi skulle måsta gå därifrån och att vi var dumma. Vi förstod fortfarande ingenting. Det blev inget paketöppnande. Hon fick vara hemma från dagis den dagen och vi åkte ut en sväng till mor och far i Måttsund för att kolla hur det gick med garagegjutningen. Hon blev på något bättre humör. Jag fixade med tårta inför kvällen och sen åkte vi hem och hon fick sova (i bilen!) cirka en timma. Jag tänkte att jag rör henne inte nu när hon sover.....med risk för att hon vaknar och är sur! Men sen gick resten av dagen och kvällen som en dans! Många gratulanter tittade förbi och Frida blev nog mer än nöjd över alla presenter. Hon fick också öppna sina morgonpresenter.

[Visst är jag en duktig tjej, mamma?]
[Tre ljus på tårtan]

[Frida fick en Barbapapa (liten sacko-säck)!]

[Morfar, Mia, Barbapapa och Frida leker]

[Frida fick en ny röd trehjuling, eftersom jag backat över hennes med bilen!]

[Barnkalas med kompisarna Freya och Iris]

Ebba som nyligen fyllt 13 år är trots sitt kliv in i tonårsvärlden en lugn och fin tjej. Lite småhetsig ibland kanske.....men det kunde vara mycket värre har jag fått höra! Hon har fått vara och klippa sig idag och hon blev så fiiiiin! En helt ny tjej.

[Nyklippt och snygg Ebba!]

1 kommentar:

bror sa...

Det var ju många fina bilder du har på bloggen :)
Nä, nu måste jag skynda mig till bussen. Föd försiktigt!
/bror