måndag 9 juni 2008

Väderberoende humör


[Mina fina flickor!]

Det har varit fint väder fram till igår kväll. När flickorna hade skolavslutningar visade sig sommarvädret från sin allra bästa sida. Vi hade 25-30 grader i skuggan och då stormtrivs jag! I torsdags tog syrrans yngsta pojke Henrik studenten. Herregud vad tiden går fort. Nyss var han ju bara en liten skitunge! Vi var där och fikade smörgåstårta i solskenet. Sedan åkte vi och köpte en massa plantor i Rutvik. Under veckoslutet har vi mestadels varit ute och påtat på i trädgården och nu är det bara fem åtgärdspunkter kvar på vår "att-göra-lista" som från början bestod av 23 punkter! Stenpartiet är klart, det är fint på framsidan, potatisen är satt och tomat- och gurkplantor är utpanterade i växthuset. Patrik har dessutom hunnit med att måla blomlådor som vi ska ha på vägen för att förhindra fartdårarnas framfart. Det gäller att lära bilförarna redan nu att det är svårt att ta sig fram på vår gata - kanske väljer de då en annan väg nästa år då Frida kan gå och man är rädd att hon ska springa ut i gatan. Det har varit marknad här i Kyrkbyn i helgen. Vi gick mest dit för att träffa folk och för att köpa blommor. Jag köpte fyra Glecoma hederacea (en slags hängväxt), en upprättväxande Lobelia samt en Rosenrot (sägs vara en medicinalväxt som är välgörande på en mängd olika sätt ;)).

[Surströmmingskalas hos svärföräldrarna igår, söndag. Med nubbe och allt som hör till!]
Idag är vädret som sagt allt annat än bra. Regn och 11 grader. I Kiruna har de minusgrader och det har kommit snö i natt. Tur att man inte bor där i alla fall. Vädret påverkar mitt humör märkbart negativt. Jag älskar sol och värme och då känns allt på topp. Idag blir det väl att tvätta och fixa inne (vilket i och för sig behövs eftersom den typen av verksamhet blir lidande när man är ute så mycket). Nåväl, nu ska jag inte tråka ut er med mitt deppiga humör mer utan jag bjuder er istället på lite bilder från den gångna veckan.

[Kolla in ögonfransarna]
[Så här glad är jag för jämnan! Kolla in mina två alldeles nya tänder!]
[Nya stenpartiet är klart. Mina hemska och små tomatplantor i det tillfälliga växthuset]
[Patrik har börjat sätta kantsten runt landet - fint! Mitt kryddland är rensat och klart!]
[Fina krukor]
[Fantastiska blommor som jag köpte på marknaden. Glecoma hederacea, jordreva]

Lyssna på när Alma sjunger på skolavslutningen! Det är hon som sjunger: "...och jag ska bara lata mig och göra ingenting!"

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har jättegulliga flickor med likadana klänningar!
Tack för att vi fått höra Almas sång, vi som inte kunde få plats i Elimkyrkan.
Apropå vädret så är det skönt med variation. Regn behövs ju alltid.
Vi hörs
Mamma

Anonym sa...

Ja flickorna är så söta i samma klänningar. Och trädgården har ni gjort så fin, så fin. Det är som i tidningen vår trädgård. Ni har bra planering och smak.

Lill gummans tänder är så sssöööötttaaa. Puss FARMOR
Ps jag har fixat 100 poäng åt dig i tävlingen)