tisdag 11 januari 2011

Uppdrag slutfört!


Då var glada julen slut slut slut......men julegranen har ännu ej burits ut ut ut. Det har varit en rätt så lugn och stressfri jul måste jag säga. Jag köpte många klappar på nätet och alla beställda paket drösade in strax före jul. Det var riktigt skönt att slippa ränna så mycket på stan, speciellt eftersom jag aldrig kan ränna omkring själv, utan har alltid åtminstone Frej med. Självaste julafton firade vi hos mamma och pappa i Måttsund. Juldagen var vi först hos svärmor och svärfar och därefter middag hos moster i Måttsund. Nyårsfirandet blev ett större kalas hemma hos oss med Jan och Mia, Mias föräldrar, Mias syster med man och 2 barn. Vi åt förstås gott, lammstek till huvudrätt, som man alltid gör till nyår. Inga raketer blev det. Det är ju nämligen förbud mot raketer här i Kyrkbyn på grund av brandrisken. Det vore ju mindre kul om alla våra fina kyrkstugor skulle brinna ner. Men man kunde beskåda alla andras fyrverkerier, om än på lite håll.

Frida har varit ledig från dagis sedan julveckan och hon tyckte det var kul att komma dit igen idag för första gången på länge. Hon verkar ha saknat sina kompisar och fröknar. Det ska bli skönt att återinföra lite rutiner här hemma. När man är ledig blir det som ni säkert vet lite si och så med dessa. Frida har sovit länge, ibland har vi gått på lunchen direkt. Hon har inte vilat middag men blivit jättetrött vid 17-18. Det har också hänt att jag trott att hon somnat för kvällen när klockan varit 19, men så har hon vaknat igen efter ett par timmar och har då ansett sig sovit middag klart. Suck. Ja som sagt, skönt med rutiner!

Patrik har åkt söderöver på tjänsteresa. Han har flugit ner till Ö-vik (eller var det Sundsvall...?) och bilar därifrån till bland annat Sollefteå. Vi hade chansen att följa med på turnén men jag kände inte för det. När jag var mammaledig med Frida gjorde vi ju ofta turnéer av det slaget, men nu känns allt lite mer komplicerat med en 3-åring att stimulera och en 0-åring som mest vill ligga vid tissen :). Så nu är vi alltså solo kvist till torsdag. Ikväll åker vi till mamma och pappa och bjuder in oss på middag.

[Man är väl söt så säg?]

Frida är ju som jag tidigare skrivit om i trotsåldern. Hon är både härlig och otroligt jobbig på samma gång. Språket utvecklas i rask takt och ibland undrar man var hon har hört och får allt ifrån. Igår innan hon skulle klä på overall för att vi skulle skynda iväg till bussen sa jag att hon nog gör bäst i att kissa innan. Efter en lång utläggning om varför hon ansåg att hon inte behövde kissa, gick hon till slut till toa. Jag började klä lillebror och efter en kort stund ropade hon att hon var färdig. När jag kommer in på toa sitter hon där med sin lätt bistra uppsyn och säger: "uppdrag slutfört". Helt fantastiskt när ord hon har hört kommer i rätt sammanhang (komiskt dessutom!). Tidsuppfattningen är inte heller den bästa (och det tycker jag är en rätt skön egenskap). Hon säger ofta saker i stil med: "imorgon när jag blir liten....då ska jag...." eller "imorgon när jag blir en pappa då ska jag dricka kaffe".

Farmor och farfar har åkt till Teneriffa. De kom fram igår och det var tydligen varmt och strålande solsken. De blir borta i cirka 3 månader och jag ska göra mitt bästa här på bloggen så att de kan följa vårt liv och leverne här hemma.



[Tomten kom till oss!]

[Vilket ståhej med tomte och paket. Nej, jag tror jag tar mig en lur istället]

[Djupa diskussioner om livet]

[Frej blev kär i två månader äldre Siri på nyårsafton. Undrar om det var ömsesidigt?]

[Vi har grillat korv inne!]
[Vi har spelat hockey]
[Det är inte ofta mamma Ylva fastnar på bild med nån av barnen]

Inga kommentarer: