söndag 6 februari 2011

Sorg och glädje

I fredags var jag och Ebba på begravning. Det är Ebbas klasskompis pappa som hastigt gick bort dagen före julafton, endast 50 år gammal. Begravningar är aldrig några direkt roliga tillställningar och den här begravningen kommer nog i topp tre mest surrealistiska. De två andra var Tors begravning 1996 (omkom i motorcykelolycka) och minnesstunden för Linda och hennes familj som omkom i tsunamin. Så onödigt, så alldeles för tidigt så.....VARFÖR? Men som prästen (tillika min före detta klasskamrat från grundskolan) sa så finns det inget svar på den frågan. Nåväl, det var en enkel och fin begravning med massor av folk och fina ord och vacker musik. Jag tror att den fina pappan och maken som nu inte finns på vår jord skulle vara tacksam över den vackra ceremonin som hölls till hans minne.


Efteråt hastade jag iväg till affären för att handla mat inför kvällens middagsbjudning. Vi hade bjudit över goda vänner på middag och handla var jag ju tvungen att gära även om det mest kändes som att jag hade velat gå och vila efter den anspänning som blir av att ha varit på begravning. Middagen som vi bjöd på bestod av Porterstek på älgkött med klyftpotatis. Till efterrätt blev det semlor. En mycket trevlig kväll blev det och man kan inte annat än att känna glädje och lycka över att man är i livet och har goa, trevliga människor omkring en.



Inga kommentarer: