söndag 24 februari 2008

Födelsedagskalas på lyxkrog!

Borta bra men hemma bäst! Vi kom ju alltså hem på Patriks födelsedag, den 20/2. Jag packade upp och sen tog vi oss ett välförtjänt bad, jag, Patrik och Frida. Därefter snyggade vi till oss och gick till Kyrkbyns kök och matsalar och åt en helt fantastisk middag. Vi åt en 6-rätters avsmakningsmeny (och jo, smakar det så kostar det....). Jag återger vad vi åt genom att fuskläsa från deras meny på nätet: www.kyrkbynskok.com/carte.html. Första förrätten bestod av confiterad flatrökt ål (jo, jag frågade vad det är...och det innebär att den är kokt i smör) serverad med salthalstrad havskräfta, jordärtskockspuré smaksatt med sardeller samt limeskum. Andra förrätten var en Carpaccio på vildand serverad med lätt halstrad foie gras från Alaine Rougie (hmm....gåslever från speciellt område i Frankrike om jag inte minns fel), portvinskokta tranbär (tyckte det var lingon?!) samt rostade valnötter (sen tror jag det var västerbottensost också). Vår favorit av förrätterna var Carpaccion - den var helt fantastiskt god. Patrik drack rött vin till. Varmrätterna som vi fick serverade var först tjäderbröst fylld med confiterad skogsduva och en krämig tjädersoppa, serverad med skogsfågelpaté, syltade persikor samt en potatissufflé smaksatt med timjan. Andra rätten var sotat renrack med halstrad renblodsterrine (ungefär som blodpudding....:)), tryffelsmaksatt renkorv, granriskokt sidfläsk samt Pommes Anna och en Tia Maria karamell. Allt smakade precis lika gott som det låter. Jag älskar ju tjäder medan Patriks klara favorit var renracken! Efterrätt nummer ett bestod av mild feuille på guanaja (mörka chokladflarn typ) fylld med rom- och russinmousse, havtornssorbet, vaniljskum samt salt karamellcrunch. Efterrätt nummer två var en "after eight"-terrine smaksatt med mocca serverad med rismjölksglass. Hängde ni med?

Patrik var mycket nöjd med sin födelsedag och vi rullade glada och mätta (men mycket fattigare) hemåt.

Blommor som jag skickade till Patrik i Kulturens hus på alla hjärtans dag!

1 kommentar:

Patrik sa...

Det bästa jag ätit....världen runt.....någonsin. GRYMT!!!!!