fredag 18 april 2008

Saker man inte skulle ha gjort annars

På onsdagen drog vi oss till Näsåker. Jag fick en guidad (snabb-) rundvandring på kraftverket i Nämforsen. Sedan promenerade jag och gumman till Näsåker och beundrade samtidigt den vackra naturen! Attans att Patrik hade kameran annars hade jag fixat in någon fin bild här. Jag och gumman gjorde city (ha ha, det tog ungefär 5 minuter i bästa fall). Inget av det vi ville se hade öppet. En second hand butik hade bara öppet på fredagar, en loppis bara på lördag-söndag och en hantverksaffär bara lördagar. Däremot kunde man ringa och så specialöppnade de loppisen. Sagt och gjort. Tyvärr hittade jag ingenting som jag ville ha. Jag är ju främst ute efter tyger. Sen blev det väntan, väntan och åter väntan. Vi käkade lunch på Flintabaren och sedan återgick Patrik till jobbet och jag återgick till väntan. Satt i solen på trappan till huset "Urkraft" där de bland annat hade en utställning som hette "Kvinnominne". Den var egentligen inte öppen men en kvinna som hade varit inblandad i utställningen kom precis dit och frågade om jag ville komma in och se. Det gjorde jag och det var en intressant utställning med fokus på gamla gudinnor som dyrkades för länge sedan innan allt krig och hemskt fanns, det vill säga innan patriarkatets intåg. Det här var en typ av utställning jag nog inte hade besökt om det inte hade varit så att jag råkade befinna mig på en trappa i Näsåker.

Sedan åkte vi till Åsele och tog in på Värdshuset där. Vi såg på tv, bland annat "Rent hus". Tänk att en del människor kan leva i ett hem som är så fruktansvärt grisigt. På tordsdag morgon åkte vi till Vilhelmina. Vi checkade in på Lilla hotellet - ett mysigt hotell mitt i Vilhelmina. Jag tror de har världens bästa service här! Det ligger mitt emot restaurangen Krogen där vi åt lunch. Sedan åkte Patrik och jobbade och jag besökte Prima Prylar, en loppis som låg en bit utanför. Fyndade lite tyg och två böcker. På kvällen åt vi god middag på hotellet och sedan bastade vi i SPA:et i källaren.

Idag, fredag, är en ledigdag! Vi ska kolla in en annan loppis, handla mat inför lördagen samt shoppa lite annat vi behöver. Sedan drar vi till Borgafjäll! Vi hoppas att vädret är samma där som här!



Frida hjälper mamma att blogga

Inga kommentarer: